onsdag den 21. september 2011

En ny start - et nyt mål

Det sitrer inden i mig. Jeg vil ha' mere, nå mere. Jeg vil tilfredsstilles.

Jeg er begyndt på idrætsstudiet på Aarhus Universitet, og fremtiden er derfor lagt: de næste fem år kommer til at indeholder idræt, idræt og endnu mere idræt på den ene eller anden måde. Den større viden om kroppens anatomi og fysiologi, om træningsoptimering, idrætsskader og idrætspsykologi, jeg de næste mange år belæres, vil jeg teste og afprøve på mig selv. Og det starter nu.

Sidste år gennemførte jeg Silkeborg Natursti Maraton. Resultatet var ikke godt nok. Jeg er stadigvæk stolt af, at jeg gennemførte - det er en præstation i sig selv. Men en skuffelse, irritation og bitterhed nager stadigvæk i mig. Det skyldes ikke blot gennemførelsestiden på lidt over 4 timer - som jeg VED jeg kan slå-, men optaktsfasen til løbet var jeg på ingen måder tilfredsstillende for mig. I hele min opvækst har jeg været i besiddelse af en konkurrence og resultatorienteret mentalitet. Jeg er god til at sætte mig høje men realistiske mål. Og jeg er klar til at knokle for det - og jeg vil knokle for det. At gå halvt ind til en konkurrence er mod alle mine principper. Forberedelsesfasen er altafgørende for resultatet. Inflammationen i ligamentet under knæet (ligamentum patella) har nu stået på over et år - smerterne har været på en rutsjetur uden lige. Fra at vågne om natten med alvorlige smerter, til en dagligdag, der næsten ikke var påvirket af smerter, har sat dagsorden for mit liv i de sidste 12 måneder. Det tager psykisk hårdt på mig. Hårdere end jeg selv er klar over. Mine følelser er svære at forklare. Jeg er vred, frustreret, skuffet, irriteret. Jeg føler mig magtesløs og svag.

I morgen skal jeg igen til undersøgelse - et nyt håb er kommet frem i mig. Efter henvendelse fra min egen læge, skal jeg til undersøgelse på den reumatologiske afdeling på Silkeborg Regionshospital med forhåbning om injektion af binyrebarkhormon. Håbet om at et års smertehelved kan være slut, får kroppen til at sitrer og bobler af glæde. Jeg er fyldt med håb, forventninger og begejstring. Jeg ser en ny start komme - og der skal derfor sættes nye mål; mål, som jeg ikke tør sætte endnu. Jeg kan ikke klare flere skuffelser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar